Samen met Lodi Planting van IKKI.be, schrijf ik een aantal artikelen over sociale media. Dit is het eerste artikel, geschreven door Lodi.

Waarom is sociale media belangrijk? Deze vraag kreeg ik voorgeschoteld door Chris Demeyere . Hij heeft me gevraagd om deze vraag te beantwoorden met het oog op freelancers, interim-managers en zelfstandigen. Een kleine disclaimer: hetgeen dat volgt is mijn visie anno 2011 en is bijgevolg nooit volledig vanwege de continue ontwikkelingen.

sociale mediaWat zijn sociale media?
Om te antwoorden op de vraag waarom sociale media belangrijk is moeten we eerst weten wat sociale media zijn. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Voorbeelden hiervan zijn Twitter, Facebook, Linkedin en Google Plus. Deze laatste zullen de komende weken allemaal



Linkedin Company Pages

by Chris - No Comments

LinkedIn is behoorlijk populair in Belgi



Those of you who see social media as a marketing- or customer service tool, are missing the point. Yes it can be used for these purposes and can be very powerful. But that’s not its primary function. And that is precisely why it is so powerful.

Social media is a way to reach out to a community of people. It is a way to communicate, one that is based on existing and newly created interhuman relations. These links between people are the structure of a community. Not just any community, it is based on individual preferences, it is ever-changing and it isn’t always very transparent. It is very hard to “game” this system, because it is based on a spontaneous order.

And that is why I love it. I don’t like massive top down media and carpet bomb-advertising. It has turned advertising and marketing into something distasteful. People dislike advertising, yet companies keep pumping billions in advertising to woo the people. If a girl tells you she doesn’t like roses, you shouldn’t respond simply by giving her even more roses.

The new way is about being genuine, honest and to communicate via conversation, not a top down message.