Hoe start je op Twitter?

by Chris - No Comments

Er is heel wat advies te vinden over hoe je sociale media moet aanpakken. Dat advies, ook het mijne, is meestal gericht op de bestaande conversatie. De conversatie is een aantal opeenvolgende én simultane interacties tussen minstens twee partijen, en hoe meer deelnemers, hoe beter. Maar wat als er geen conversatie plaatsvindt?

Wat als u nog geen groot aantal volgers hebt, wat als niemand over u of uw merk praat, wat als u start vanaf nul?

Eerst en vooral, er is geen truc die het allemaal snel in orde brengt. Toch niet als u volgers wil die echt interesse hebben en zullen reageren. Als u 1000 volgers krijgt na een “volg ons, like ons en RT om een iPad te winnen”-wedstrijd, dan hebt u een hoop passieve volgers die geleidelijk aan opnieuw verdwijnen. Volgers kopen werkt niet. En het idee dat je x aantal volgers moet hebben om mee te tellen, klopt ook niet.

De enige echte, duurzame manier, is organische groei. Focus niet op de cijfers, maar op wat echt telt: kwaliteit. Mensen verwachten authenticiteit en meerwaarde. Op lange termijn zal dat van uw sociale media-aanpak een succes maken. Als u een KPI instelt (beter van niet) neem dan niet het aantal volgers, maar het effect dat uw aanpak heeft op klanttevredenheid en merkreputatie.

In de zakelijke wereld krijgt u soms KPI’s van bovenop opgelegd of wil men sowieso dat er eentje is. Dan kan u nog beter de Kloutscore nemen. Lang niet perfect, en eerder een gimmick dan een echte maatstaf, maar beter dan het pure aantal volgers. Klout kijkt ook naar interactie en reactie. Maar het is altijd beter om te werken met principes, en niet met een willekeurig in een meeting bepaald KPI.

Voor we starten zijn er een aantal belangrijke details.

Hebt u een goede profielfoto op Twitter? De beste profielfoto bent u zelf. Dat zendt een signaal naar uw volgers. U bent echt, men kan u leren kennen, uw tweets zijn ook echt. Als dat niet mogelijk is, probeer dan een foto van het product. Pas daarna uw logo. Dat is beter dan de standaard avatar, maar is niet erg persoonlijk. En Twitter is een heel persoonlijk medium.

Een uitzondering is het bedrijf dat Twitter gebruikt als helpdesk. Daar is het logo meestal wel voldoende. Zorg er wel voor dat er ook een community aanpak is, een pure helpdesk-aanpak is nu niet bepaald inspirerend.

Uw biografie op Twitter is heel belangrijk. Dat, samen met uw profielfoto, is wat mensen het eerste zien. Zeker als u hen volgt. De beslissing om u terug te volgen of niet wordt snel gemaakt. Vermijd alle marketing nonsens. Er zijn een aantal woorden die u absoluut moet vermijden. Dat zijn woorden zoals expert, goeroe, passie etc. De beste aanpak is de meest eenvoudige. Wat doet u, wie bent u? Schrijf dit tekstje op een manier die mensen overtuigt u terug te volgen.

Uw twitter-achtergrond is niet zo belangrijk. Het is natuurlijk interessant om het aan te passen en er wat informatie op te zetten, maar het merendeel van de twitter-gebruikers, gebruikt Twitter via een app.

Tijd om te starten!

U hebt uw twitter-account, met profielfoto en een goed geschreven bio. Wat nu? Volg de regels van normale menselijke interactie. Twitter is een nieuwe methode, maar de mensen die het gebruiken zijn nog altijd mensen. De belangrijkste regel is: “wees geïnteresseerd, niet interessant. Dat wil zeggen dat u niet gewoon informatie moet gaan “uitzenden”. Mensen op Twitter zijn op zoek naar interactie, praat met hen, reageer. Vind mensen en gesprekken die te maken hebben met uw sector, uw onderwerp, en neem deel aan het gesprek. Hoe meer mensen deelnemen, hoe beter. Zeker als ze ook hun eigen hashtag gebruiken. Doe dit natuurlijk en vlot, niet geforceerd. Authenticiteit en kwaliteit is wat telt.

Zoals tijdens elk gesprek is het niet de bedoeling om te “winnen”. U bouwt een relatie op met mensen. Een aantal tips die u waarschijnlijk niet nodig hebt:

– accepteer en verwelkom kritiek, u kan eruit leren
– probeer niet om iets te verkopen
– spam niet, wees niet passief. Vind een balans die werkt
– luister

Om mensen te vinden, kan u eens een kijkje nemen op de twitter-account van uw concurrentie. Die zijn sowieso interessant om te volgen. Hetzelfde geldt voor experts in uw veld. Volg ook alle échte mensen terug, die u volgen.

Blijf bezig op twitter, laat geen enkele dag voorbijgaan zonder Twitter te gebruiken. En betrek mensen zoveel mogelijk in alles wat u doet.

U bent een deel van de community.