Waarom zijn sociale media belangrijk voor freelancers?

by Chris - No Comments

Samen met Lodi Planting van IKKI.be, schrijf ik een aantal artikelen over sociale media. Dit is het eerste artikel, geschreven door Lodi.

Waarom is sociale media belangrijk? Deze vraag kreeg ik voorgeschoteld door Chris Demeyere . Hij heeft me gevraagd om deze vraag te beantwoorden met het oog op freelancers, interim-managers en zelfstandigen. Een kleine disclaimer: hetgeen dat volgt is mijn visie anno 2011 en is bijgevolg nooit volledig vanwege de continue ontwikkelingen.

sociale mediaWat zijn sociale media?
Om te antwoorden op de vraag waarom sociale media belangrijk is moeten we eerst weten wat sociale media zijn. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Voorbeelden hiervan zijn Twitter, Facebook, Linkedin en Google Plus. Deze laatste zullen de komende weken allemaal één voor één worden besproken. IKKI is nog geen mondiale speler en wordt daarom niet verder besproken. Wil je toch weten wat IKKI is? Lees dan deze blog.

Waarom sociale media?
We weten nu wat sociale media zijn, maar waarom zou ik mijn tijd en energie in sociale media moeten stoppen? Een terechte vraag als jij momenteel een gouden business hebt. Maar mijn realiteit zegt dat er echter maar weinig ondernemers zijn die genoeg tevreden klanten, gerealiseerde omzet en/of voldoende vrije tijd hebben. Sociale media is hier zeker geen wonderpil bij, maar door de gigantische grootte van sociale media en als vertegenwoordiger van de stem van de consument wordt hier wel op aangedrongen.

Of jij nu als freelancer, interim-manager of zelfstandige ondernemer een product of een dienst verkoopt het zou geen invloed mogen hebben op het al dan niet inzetten van sociale media. Er bestaan namelijk redenen genoeg om sociale media te gebruiken!

10 redenen om sociale media te gebruiken
Deze redenen zijn gebaseerd op de informatie die ik heb gevonden op het internet. Niet elke reden is voor elke freelancer bruikbaar, maar het geeft een mooi overzicht van de mogelijkheden.

1. Vergroten naamsbekendheid: Door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en zal de naam top-of-mind blijven.

2. Online reputatiemanagement: Met de komst van web 2.0. is het voor ondernemingen erg makkelijk geworden om op Internet te monitoren wat klanten van jouw merk vinden. Hier zijn diverse tools voor te vinden. Dit deel is erg belangrijk voor reputatiemanagement. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Ook is het aan te raden om concullega’s in de branche te monitoren en hiervan te leren.

3. Stilstand is achteruitgang: In veel branches geldt: “stilstand is achteruitgang”. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het Internet is onderhevig aan continue veranderingen en het is van belang om deze als bedrijf op te volgen. Social media is inmiddels volwassen aan het worden en als jouw bedrijf innovatief wil blijven ondernemen is aanwezigheid op social media een pré.

4. Beïnvloeding koopgedrag: Het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze vaker binnen het eigen netwerk aan.

5. Word als expert gezien: Je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws m.b.t. je bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.

6. Genereer website traffic: Het is goed om in geplaatste berichten een link te maken naar de corporate website van je onderneming. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor in de zoekmachine rankings.

7. Invloed op zoekmachine rankings: Veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) beter ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.

8. Niche marketing: Met de komst van social media is niche marketing nog makkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatiegebonden diensten. ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.

9. Werving nieuw talent: Inmiddels gebruikt 24% van de wereldbevolking social media om te zoeken naar banen, zo blijkt uit een onderzoek van Kelly Services. In Nederland is online werving via social media kanalen tevens in opkomst. Gestandaardiseerde profielen zijn gemakkelijk te vergelijken en talenten met online profielen zijn beter te vinden door geautomatiseerde screeningtools.

10. Input productontwikkeling: Door monitoring van social media kanalen krijg je tevens inzicht in de wensen van de klant. Deze input kan uitstekend ingezet worden voor het innoveren van je producten. Hoewel veel social media platvormen gratis zijn, vergt het wel tijd en energie om een succesvol plan op te zetten om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar deze doelgroep zich bevindt en de feedback te analyseren.

Vervolgstappen
Geweldig deze redenen, maar hoe begin je er nu aan? Alles begint met het formuleren van de doelstellingen. Het heeft namelijk geen zin om je tijd en energie te stoppen in zaken die niet bijdragen aan jouw eigen doelstellingen. Dus bezin voordat je begint.

Als de doelstellingen zijn geformuleerd moet je nagaan welk medium het meest geschikt is om jouw doelstellingen te behalen. Zoals gezegd zullen Chris en ik Twitter, Facebook, Linkedin en Google Plus al zeker behandelen waarbij de bovenstaande redenen/checklist zullen gebruiken om het één en ander af te toetsen. Als jij specifieke vragen hebt of je wilt graag meer weten over een specifieke tool, laat dan je reactie na in het veld hieronder!

(op deze website heb ik relevante informatie gevonden en verwerkt)

Het volgende artikel gaat over Sociale Media policy.