Facebook voor freelancers – blogserie op ikki.be

by Chris - No Comments

Samen met Lodi Planting van <a href=”http://www.ikki.be”>IKKI.be</a>, schrijf ik een aantal artikelen over sociale media. Dit is het vierde artikel, geschreven door Chris.</blockquote>

4,3 miljoen Belgen hebben een profiel op Facebook, het grootste sociale netwerk in België*. Logisch dus dat u ook op Facebook aanwezig bent en hier zelfs extra aandacht aan besteedt.

Er zijn drie manieren om aanwezig te zijn op Facebook.

Eerst en vooral hebben we het klassieke <strong>profiel</strong>. Dit is enkel bedoeld voor personen, niet voor bedrijven of verenigingen. Als u een profiel aanmaakt op naam van uw bedrijf wordt het vroeg of laat verwijderd. Bovendien mist u de interessante features die Facebook ontwikkelde voor bedrijven.

Een tweede manier om aanwezig te zijn op Facebook is via een <strong>groep</strong>. Dit was vroeger vergelijkbaar met de huidige pagina’s. Facebook herwerkte deze tot tot aparte gemeenschapjes met mogelijkheden om samen aan documenten te werken, intern te communiceren,… Dit zorgde voor verwarring bij gebruikers en bedrijven, een verwarring die tot op vandaag verderduurt. De groep kan perfect dienen als een publiek intranet, maar wordt bijna nergens zo gebruikt.

De derde manier is de <strong>fanpagina</strong>. Voor bedrijven, verenigingen en publieke personen eigenlijk de enige echte manier om een aanwezigheid op Facebook uit te bouwen.

Uw fanpagina hoeft er niet uit te zien zoals die van iedereen. <strong>update: niet langer mogelijk</strong> U kan een profielafbeelding gebruiken als banner. De afbeelding mag 200px wijd en 600px hoog zijn. Bovendien kan u zelf beslissen welke pagina uw bezoeker te zien krijgt als welkomstpagina, mét uitnodiging om de pagina te “liken”. Dat doen we door een facebookapplicatie te maken die een iframe invoegt op de pagina. Wie op like klikt, ziet een bedankje. Hier kan u eventueel een kortingscode op kwijt. Op dezelfde manier kan u allerlei andere pagina’s maken, eventueel met video’s, prijslijsten, nieuwsbrieven etc…

De meest gebruikte tab op uw fanpagina wordt waarschijnlijk uw wall. Gesprekken verlopen op Facebook per onderwerp. Daardoor kan u minder topics bespreken, maar houdt u wel makkelijker het overzicht dan bijvoorbeeld op Twitter. Mensen kunnen comments van anderen gaan liken, waardoor een heel interessant viraal effect ontstaat.

Op die wall kunnen uw fans met u en elkaar praten. Een aantal tips:

1. Probeer de conversatie niet te domineren. Het is een publiek forum en u bent slechts één deelnemer aan het gesprek.

2. Alle kritiek is waardevol. Aanvaard verantwoordelijkheid, vraag meer informatie en probeer het probleem op te lossen. Iemand die kwaad is, wil vooral ernstig genomen worden.

3. Als iemand ongelijk heeft, corrigeer dan met exacte feiten, maar laat de persoon in zijn waardigheid laat

4. Wis niets, zeker geen kritiek!

5. Vermijd afstandelijkheid, wees ludiek, luchtig, ménselijk

6. Overdrijf niet met uw posts, dit komt over als spam.

7. Antwoord iedereen!

De fanpagina heeft een aantal interessante features. Zo kan u een bericht plaatsen dat zichtbaar is voor gebruikers die hun facebook instelden in een bepaalde taal of voor gebruikers in een bepaalde locatie. Heel handig als u een meertalig publiek hebt, of als u een lokaal evenement organiseert. Bij het plaatsen van het bericht klikt u op de knop “public” en selecteert u “target by location/language”.

Maar de echte meerwaarde van een pagina zijn de statistieken. Facebook houdt héél uitgebreide “insights” bij zodra uw pagina 30 gebruikers of meer heeft. U kan zien hoe de “likes” op uw pagina evolueren, statistieken over woonplaats, leeftijd en zelfs geslacht van uw fans opvragen, de reach en populariteit van uw posts vergelijken,… en zelfs die informatie gaan exporteren naar CSV of Excel.

Een fanpagina is een enorm krachtig instrument voor uw bedrijf. Daarom wagen velen zich aan wedstrijdjes om hun aantal likes te verhogen. Dit gaat in tegen de regels van Facebook en ze aarzelen dan ook niet om overtreders gewoon te wissen. Caveat Facebooker!

De beste groei is en blijft organisch.

*cijfers BVLG