Twitter voor freelancers – blogserie op Ikki.be

by Chris - No Comments

Samen met Lodi Planting van IKKI.be, schrijf ik een aantal artikelen over sociale media. Dit is het derde artikel, geschreven door Lodi.

1. Vergroten naamsbekendheid: dankzij Twitter kunnen freelancers snel en relatief eenvoudig aan naamsbekendheid winnen. Een groot voordeel dat Twitter heeft, ten op zichte van bijvoorbeeld Facebook of Linkedin, is dat je iedereen kunt beginnen volgen zonder dat zij jouw moeten accepteren. Ja, je komt zelfs te weten wat Barack Obama tweet. Andersom geldt natuurlijk net hetzelfde. Een ander groot voordeel van Twitter is dat je waardevolle informatie makkelijk kunt delen met de rest van jouw volgers.

Twittertip: om je naamsbekend te vergroten is het volledig invullen van je profiel aangeraden. Je wordt immers gevonden op keywords (hashtags) en pas dan op je naam.

2. Online reputatiemanagement: in deze tijd gaat er steeds minder om wie je kent, maar wat er over je wordt gezegd. Twitter is een mooie tool om boodschappen mee de wereld in te sturen (zie vergroten naamsbekendheid) maar ook om berichten mee te ontvangen en in dialoog te treden. Op deze manier kun je daadkrachtig en gericht inspelen op elke tweet. Hoe je dit doet staat te lezen in de social media policy. Erg handig als er kwaad over je wordt gesproken.

Twittertip: een gratis tool die je kunt gebruiken voor het monitoren van jouw zoekwoorden (# of hashtags) of jouw profiel is Tweetdeck.

Twittertip: maak voldoende hashtags aan zodat je altijd op de hoogte bent van hetgeen je interesseert of nodig acht. Bijvoorbeeld: IKKI gebruikt de #ikki en #opencoffees zodat wij op de hoogte zijn van alle tweets met dezelfde hashtags.

3. Stilstand is achteruitgang: Twitter is in veel Europese landen, bijvoorbeeld Nederland, enorm populair en begint ook stilaan zijn doorgang in België te vinden. Freelancers die hier nu op inspelen hebben een voorsprong op de rest die het niet doen.

Twittertip: maak je gratis account op Twitter aan en voeg IKKI België toe aan je volgers. Op deze manier blijf je o.a. op de hoogte van de laatste freelance opdrachten en nieuwste blogs.

4. Beïnvloeding koopgedrag: je followers (volgers) op Twitter zijn niet noodzakelijk bekende van je, daarom is deze reden minder interessant om Twitter te gebruiken.

5. Word als expert gezien: het vergroten van je naamsbekendheid hangt samen met het worden aanzien als expert. Twitter is dus een ideaal middel om deze status toebedeeld te krijgen. Dit werkt wel alleen als je ook met het tweede punt rekening houdt. In die zin dat je de dialoog aangaat met followers die je publiekelijk een berichtje sturen (mention).

Twittertip: deel relevante informatie over jouw branch of sector; ook die informatie die niet van jezelf is. Hiermee vergroot je jouw netwerk en zul je vanzelf als expert worden aanzien.

6. Genereer website traffic: vanuit een meer technisch standpunt is Twitter een ideaal lokmiddel om meer mensen naar jouw website te lokken. Alles webadressen die je deelt op Twitter worden namelijk automatisch hyperlinks, zodat deze meteen aanklikbaar is voor jouw followers. Bijvoorbeeld. IKKI gebruikt Twitter onder andere om onze blogs en opdrachten te verspreiden. Mensen die ons volgen kunnen op deze tweets klikken en komen op onze website uit.

Twittertip: deel alles wat interessant is voor jouw followers, maar deel nooit meer dan 2 keer per dag hetzelfde bericht. Dit zorgt voor irretatie, zeker als het niet voldoende is afgewisseld met andere relevante informatie.

7. Invloed op zoekmachine rankings: sociale media en de inzet daarvan worden steeds belangrijker als het gaat om hoger scoren in zoekmachines/Google. Twitter kan jou dus helpen een hogere ranking in Google te bezorgen. Twitter is hiervoor meer geschikt dan Facebook of Linkedin omdat een tweet slechts uit 140 tekens bestaat zul je vaker moeten tweeten. Hoe meer je gebruikt maakt van een sociaal medium hoe beter het zal zijn voor je zoekpositie.

Twittertip: probeer elke dag minstens 1 keer op Twitter in te loggen en minstens 1 tweet te versturen, te reageren op mentions (publieke berichten gericht aan jou) en direct messages (privéberichten gericht aan jou) en te kijken wat de trending topics zijn. Twitter is namelijk een snel medium.

8. Niche marketing: Twitter in combinatie met niche marketing is nuttig als je een meer ervaren twitteraar bent en in het bezit van een smartphone. Je kunt dan bijvoorbeeld via Foursquare dat is gelinkt aan je Twitterprofiel vertellen waar je bent.

Twittertip: koop of leen een smartphone en installeer een gratis twitter applicatie zodat je altijd en overal kunt twitteren.

Twittertip: als je gebruik wilt maken van niche marketing, dan moet je ook een location based applicatie downloaden/kopen als Gowalla of Foursquare.

9. Werving nieuw talent: of je nu zoekt naar talent of collega freelancers, via Twitter heb je ze in no-time gevonden. Er bestaan namelijk een aantal tools die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld: IKKI gebruikt regelmatig de Advanced Search van Twitter om iets op te zoeken. Zo blijf je altijd op de hoogte. Je kunt deze zelf

Twittertip: voeg de advanced Search toe aan je favorieten, want je zult hem veel gebruiken.

10. Input productontwikkeling: hier staat nu input voor productontwikkeling maar het fijne aan Twitter is dat je werkelijk alles kunt vragen. Wil je weten wat het weer in x is? Waar de file staat? Wie zich met x bezighoudt? Het kan zo gek niet of het wordt gevraagd. Op Twitter kun je zelfs samenwerken aan producten, diensten, teksten, … en dat heet dan crowdsourcen.

Twittertip: gebruikt de hashtag #durftevragen of #dtv omdat er veel mensen deze als zoekwoord hebben opgeslagen om twitteraars te helpen.

Zit jij op Twitter? Waarom wel of waarom niet? En waar ik ook benieuwd naar ben is waarom jij Twitter gebruikt en welke tips jij nog hebt! Laat je reactie na in de comments!

Oorspronkelijk gepubliceerd op Ikki.be